Przygotowanie danych przestrzennych i mapy granic aktu do przystąpienia

Tematem poradnika jest przygotowanie danych przestrzennych i mapy granic aktu do uchwały o przystąpieniu.

Mapa granic przystąpienia często bywa przygotowywana w pośpiechu. Pamiętajmy jednak, że po uchwaleniu pozostaje 30 dni na przygotowanie danych przestrzennych. Jeśli dane nie miały dobrych podstaw w postaci np. granic ewidencyjnych działek, to na etapie przygotowania danych GML powstają liczne kłopoty. Mają one często charakter merytoryczny i ciężko je usunąć w dalszych pracach. W poniższym artykule przedstawiam opis czynności niezbędnych do poprawnego przygotowania granic przystąpienia na podstawie EGIB i innych baz oraz redakcji mapy granic przystąpienia, załączanej do uchwały.

Przygotowanie projektu QGIS

Układ współrzędnych

Dla projektu należy ustawić układ współrzędnych 2000, ponieważ danymi źródłowymi dla granic aktu są przede wszystkim granice działek ewidencyjnych,  przygotowywane w układzie 2000 (w odpowiedniej dla powiatu strefie). Zastosowanie tego układu regulują rozporządzenia (sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych oraz w sprawie zbiorów danych przestrzennych…)

Warstwy

Obszary działek można pozyskać między innymi poprzez pobranie aktualnego zbioru z usługi WFS. Adres usługi dla danego powiatu można sprawdzić w Ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych.
Narzędzie pobierania danych usługą WFS

Inne usługi

Podstawowy zestaw warstw, które służyć mogą do wyznaczenia poprawnego przebiegu granicy, należy uzupełnić o inne bazy. Ich adresy można znaleźć mięzy innymi:

Warstwa granicy

Ponieważ podstawę granicy stanowi geometria działek, które będą podlegały łączeniu czy dzieleniu, najwygodniej stworzyć ją z istniejących obiektów działek. 

Zaznacz wybrane działki (zawsze w szerszym zasięgu niż docelowe granice APP).

Zapisz wybrane działki do nowej warstwy, pamiętając o zachowaniu układu 2000.

Tworzenie nowej warstwy z zaznaczonych obiektów

Stylizacja

Z uwagi na wykonywane czynności edycyjne warto wizualnie kontrolować położenie wierzchołków działek. Ułatwia to dodanie do stylu warstwy wyświetlającej znaczniki.

Dodanie znaczników do stylu warstwy

Edycja

Podczas edycji należy zadbać o poprawność topologiczną warstwy. Oznacza to taki przebieg tworzonych granic, aby w miejscach, gdzie jest to zamierzone, przebiegały one identycznie jak granice działek czy innych wykorzystywanych baz (np. konturów klasoużytków czy granic form ochrony przyrody). 

Przed przystąpieniem do edycji niezbędne jest poznanie działania narzędzi przyciągania (snapowania). Wspomagają one wprowadzanie nowych wierzchołków, tworzenie linii itp. na podstawie geometrii istniejących obiektów. W sensie funkcjonalnym, sprowadza się to do wymuszenia postawienia wierzchołków poprzez automatyczne “przyciągnięcie” kursora do tych istniejących.

Przed edycją należy włączyć przyciągnie kursora do wierzchołków warstwy granicy APP.

Ustawienie narzędzia przyciągania

Metody edycji

Po uruchomieniu warstwy APP, na której dostępne są kopie działek, należy wykonać na nich operacje edycji, aby uzyskać pożądany kształt granicy.

Usuwanie

Polega na usunięciu zbędnych działek, które w całości znajdują się poza obrębem aktu. Aby usunąć obiekt, zaznacz go o naciśnij klawisz DELETE.

Przecinanie

Polega na rozcięciu istniejącej działki, z której następnie usuwa się zbędną część.

  1. Zaznacz przecinaną działkę.
  2. Włącz narzędzie przecinania, postaw pierwszy punkt poza linią przecięcia.
  3. Kolejne punkty linii przecięcia stawiaj na odpowiednich wierzchołkach (pamiętaj o wcześniejszym włączeniu przyciągania).
  4. Ostatni punkt linii przecięcia postaw poza obszarem przecinanym.
  5. Cięcie zakończ prawym klawiszem myszy.

Rysowanie

Polega na wprowadzeniu np. tych części granicy, których geometria nie była związana z działkami.

Łączenie

Polega w tym wypadku na połączeniu wszystkich części działek i nowo narysowanych obiektów w jeden obiekt powierzchni APP.

Edycja wierzchołków

Polega na usunięciu lub przesunięciu pojedynczych wierzchołków. Opcja ta jest wykorzystywana do usunięcia artefaktów (błędów) ujawniających się po połączeniu powierzchni, których topologia nie jest poprawna.

  1. Włącz narzędzie edycji wierzchołków.
  2. Jeśli to możliwe, zaznacz przeciągnięciem wierzchołki. Jeśli wymagane jest zaznaczenie pojedynczo (jak na filmie), zaznaczaj je ze wciśniętym SHIFT na klawiaturze.
  3. Zaznaczone wierzchołki usuń DELETE

Weryfikacja geometrii

Opisany sposób postępowania w większości przypadków powinien skutkować otrzymaniem prawidłowej topologicznie warstwy. Jednak w powstałym obiekcie może kryć się jeszcze sporo problemów. Ich weryfikacji można dokonać używając narzędzia Sprawdzania poprawności z menu Wekor (nie będzie tu szerzej opisywane).

Narzędzie sprawdzania poprawności geometrycznej danych

Stylizacja do wydruku

Przed przygotowaniem wydruku granicę aktu należy odpowiednio wystylizować. Opowiada o tym ten poradnik.

Przygotowanie wydruku

Poza stworzoną warstwą powierzchni APP, jako podkład wydruku posłużyć mogą inne warstwy tematyczne (działki, uzbrojenie, ulice itd.) dostępne usługami WMS. Ich adresy dla konkretnych powiatów także dostępne są w Ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych.

Widok wydruku

Widok wydruku to specjalne okno QGIS służące do redakcji mapy. Charakteryzuje je kilka specyficznych zachowań, o których pisałem już w tym poradniku.

Elementy wydruku

Na widok wydruku składają się elementy mapy takie jak: (1) ramka danych, (2) tekst, (3) legenda (4) skala oraz ich właściwości wyświetlane w panelu po prawej stronie okna (szczegółowo nie będą tu omawiane). Prace w widoku wydruku należy rozpocząć od dodania ramki mapy i ustawienia skali (ewentualnie należy zmienić rozmiar kartki). Na pozostałym obszarze mapy należy dodać i zredagować legendę i nazwę mapy.

Elementy wydruku

Eksport mapy

Gotową mapę można eksportować do pliku PDF lub różnego rodzaju plików graficznych (JPG, PNG itd.).

Udostępnij w serwisach
Avatar photo
Tomasz Giętkowski
Artykuły: 10